Realizowane projekty INTERREG
Tytuł: „Baltic Game Industry" - Empowering a Booster for Regional Development (BGI)
Źródło finansowania: Interreg Region Morza Bałtyckiego 2014-2020
Budżet projektu BGI: 3 496 874,00 EUR
Budżet PUM: 360 000,00 zł, w tym 85%, tj. 306 000,00 zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Okres realizacji: październik 2017 – wrzesień 2020
Konsorcjum projektowe :
Lider: BGZ Berlin International Cooperation Agency GmbH oraz 22 partnerów reprezentujących 8 krajów regionu Morza Bałtyckiego (Niemcy, Danię, Estonię, Finlandię, Litwę, Łotwę, Polskę oraz Szwecję). Dodatkowo w projekcie uczestniczy 25 stowarzyszonych partnerów instytucjonalnych. Każdy z krajów jest reprezentowany przez przedstawiciela administracji publicznej, instytucję otoczenia biznesu lub ośrodek edukacji.
Kierownik projektu w PUM: Dr hab. n. med., prof. PUM, Jolanta Kucharska-Mazur
Program Interreg Baltic Sea Region (BSR) wspiera zintegrowany rozwój terytorialny i współpracę na rzecz bardziej innowacyjnego, lepiej dostępnego i zrównoważonego regionu Morza Bałtyckiego.
Projekt "Baltic Game Industry" - Empowering a Booster for Regional Development (BGI) ma na celu wzmocnienie przemysłu gier w Regionie Morza Bałtyckiego (BSR), zwiększając zdolność do innowacyjności i przekształcenie przemysłu gier w regionie w globalnego uczestnika o zasięgu ogólnoświatowym z międzynarodową konkurencyjnością.
Zakładane rezultaty projektu BGI obejmują następujące obszary:
- Tworzenie polityki i poprawa warunków ramowych dla branży gier w regionie Morza Bałtyckiego,
- Wzmocnienie personelu i zdolności instytucjonalnych mediatorów innowacji w celu skutecznego wspierania założycieli i młodych firm z branży gier,
- Otwieranie nowych rynków dla firm oferujących gry poza sektorem rozrywki, czego przykładem są aplikacje VR w sektorze opieki zdrowotnej oraz inicjowanie innowacji w dziedzinie „poważnych gier”.
Najważniejszym celem jest ustanowienie struktur inkubacyjnych dla firm produkujących gry, jako standardowej oferty w celu skutecznego wspierania przedsiębiorstw rozpoczynających działalność w regionie Morza Bałtyckiego i przekształcenia ich w silną gałąź gospodarki.
Zadania Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego
PUM uczestniczy w realizacji pakietu 4 (WP 4), w którym założono wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej (VR) w leczeniu osób uzależnionych od alkoholu.
W projekcie BGI stworzono grę opartą na VR, której celem jest trening, zmierzający do zmiany zachowań: z sięgania po alkohol na unikanie alkoholu. W grze (approach-avoidance training program, AATP) pacjenci uczą się reakcji unikania w odpowiedzi na bodźce alkoholowe (poprzez odpychanie joysticka) i sięgania po napoje bezalkoholowe (poprzez przyciąganie joysticka). Stosowane dotychczas treningi oparte o konwencjonalne obrazy na ekranie komputera powodowały zmniejszenie ilości wypijanego alkoholu przez osoby uzależnione oraz zwiększały prawdopodobieństwo utrzymania abstynencji. Zastosowanie VR zwiększy efektywność oddziaływań neuropsychologicznych i skuteczność metody.
Katedra i Klinika Psychiatrii PUM zrekrutuje 60 osób z uzależnieniem od alkoholu, które zostaną losowo przydzielone do 3 równolicznych grup:
1) osób, u których stosowane będzie tylko konwencjonalne leczenie uzależnienia od alkoholu (terapia odwykowa psychologiczna),
2) osób, u których stosowane będzie konwencjonalne leczenie uzależnienia od alkoholu (terapia odwykowa psychologiczna) i dodatkowo AATP przy użyciu konwencjonalnego komputera
3) osób, u których stosowane będzie konwencjonalne leczenie uzależnienia od alkoholu (terapia odwykowa psychologiczna) i dodatkowo AATP przy użyciu VR.
Pacjenci będą oceniani pod kątem wpływu stosowanego leczenia na natężenie głodu alkoholu, okres utrzymywania abstynencji, ilość wypijanego alkoholu, inhibicję i aktywację behawioralną. Uzyskane wyniki posłużą m.in. do opracowania rekomendacji do stosowania wyżej opisanej metody w leczeniu uzależnienia od alkoholu.
Projekt jest współfinansowany przez program Interreg BSR, zatwierdzony w drugim naborze dotyczącym Priorytetu 1 "Zdolność do innowacji", cel 1.3 "Nietechnologiczna Innowacja". Program Regionu Morza Bałtyckiego Interreg (BSR).
Strona Programu: http://baltic-games.eu