Status ASYSTENTA DYDAKTYCZNEGO dla osoby z niepełnosprawnością w uczelni
Zapraszamy kadrę dydaktyczną PUM na szkolenia podnoszące kompetencje do ASYSTENTA DYDAKTYCZNEGO dla osoby z niepełnosprawnością w uczelni. Spotkania odbędą się w dwóch terminach 24 i 25 marca 2021 r. w godz. 8:30-14.30 w trybie online. Na zgłoszenia czekamy do 18 marca 2021 r.
Zainteresowanych prosimy o zarejestrowanie się przez formularz.
Zakres merytoryczny szkolenia:
- Student z niepełnosprawnością w środowisku akademickim według regulacji prawnych:
- Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych na gruncie Polskim – wdrażanie systemu wsparcia w procesie edukacyjnym osób z rożnego rodzaju niepełnosprawnościami,
- dostępność edukacji w rozumieniu Standardowych Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych,
- Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym – po nowelizacji – prawo osoby niepełnosprawnej do studiowania.
- Rodzaje i stopnie niepełnosprawności, a potrzeba wsparcia w aktywnym funkcjonowaniu:
- zadania asystenta osoby z niepełnosprawnością ruchową,
- zadania asystenta osoby z niepełnosprawnością sensoryczną,
- zadania asystenta osoby z niepełnosprawnością psychiczną,
- zadania asystenta osoby z ograniczeniami poznawczymi,
- zadania asystenta osoby z deficytami w zakresie funkcjonowania społecznego.
- Znaczenie obecności asystenta studenta z niepełnosprawnością:
- bariery w procesie edukacji,
- Asystent jako antidotum wobec barier – empatia, otwartość́, kreatywność́ podstawą edukacyjnego sukcesu studenta z niepełnosprawnością.
- Status asystenta osoby z niepełnosprawnością:
- Model Polski na wybranych przykładach,
- regulacje i dokumenty określające zakres zadań́ i kompetencji asystenta studenta z niepełnosprawnością,
- modelowy przykład asystenta osoby z niepełnosprawnością w oparciu o dobre praktyki na Polskich uczelniach.
- Asystent studenta z niepełnosprawnością na świecie na wybranym przykładzie:
- dokumenty precyzujące status i zakres działania,
- praktyka pracy asystentów osó b z niepełnosprawnościami na uczelniach zagranicznych.
- Model Polski na wybranych przykładach,
- Praktyczne przykłady technik pracy asystenta osoby z niepełnosprawnością.
- Dyskusja na temat „Pamiętaj! Obecność i wsparcie asystenta nie zwalnia od obowiązków i odpowiedzialności”.
Osoby, które ukończą szkolenie uzyskają status asystenta osoby niepełnosprawnej i będą miały możliwość wspierania osób niepełnosprawnych reprezentując określony kierunek studiów. Więcej informacji Działu Funduszy Zewnętrznych w zakresie UCZELNIA DOSTĘPNA.
Cele projektu
„Poprawa dostępności Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie
dla osób niepełnosprawnych”,
dofinansowanego z Funduszy Europejskich (4 848 624,18 zł):
- Dostosowanie struktury organizacyjnej PUM na potrzeby osób niepełnosprawnych – powstanie Biura ds. Osób Niepełnosprawnych,
- Likwidacja barier architektonicznych, komunikacyjnych i informacyjnych, w tym: zbudowanie podjazdów dla osób niepełnosprawnych, windy; dostosowanie serwisu www PUM do aktualnego standardu WCAG2.1 na poziomie AA; zakup narzędzi informatycznych: serwer, oprogramowania, system operacyjny do serwera, protokół komunikacyjny, defibrylatory, sprzęt dla wypożyczalni dla Osób Niepełnosprawnych, stanowiska dla niepełnosprawnych, komputery.
- Poprawa dostępności technologii wspierających edukację.
- Opracowanie procedur dostępności - procedury postępowania w obszarze dydaktyki, kształcenia, rekrutacji, zatrudnienia, podnoszenia jakości kształcenia na potrzeby osób niepełnosprawnych.
- Wsparcie edukacyjne w zakresie niwelowania barier, poprzez zatrudnienie asystentów edukacyjnych.
- Szkolenia podnoszące świadomość pracowników PUM dla kadry zarządzającej, administracyjnej i dydaktycznej.